Grafické znázornenie dráhy pohybu autíčka z LEGO Dacta

Vo fyzike 7. ročníka majú žiaci problémy s grafickým znázorňovaním dráhy (prípadne rýchlosti) pohybu telesa. Hľadaním vhodných spôsobov vyučovania tejto časti som došiel k záveru – vyučovanie je potrebné oživiť zaujímavými názornými pomôckami. Rozhodol som sa pre LEGO Dacta a počítač. Z LEGO Dacta som vytvoril model auta. V Baltazárovi riadiaci program, ktorého úlohou bolo snímať dráhu auta a v pravidelných časových intervaloch zapisovať údaje do grafu.

Grafické znázornenie dráhy pohybu telesa na obrazovke monitora

Vyučovanie grafickej závislosti dráhy pohybu telesa je potom veľmi jednoduché. Stačí spustiť riadiaci program a správne pripojiť snímacie prvky modelu auta, popísané v úvode programu. Potom po stlačení ľubovoľnej klávesy sa začne na obrazovke monitora vykresľovať graf dráhy pohybu auta v reálnom čase.

Situácie, o ktorých sa predtým iba teoretizovalo, sa teraz môžu demonštrovať prakticky. Ak sa auto nepohybuje, vykresľuje sa graf ako čiara na vodorovnej časovej osi. Keď sa auto začne pohybovať, čiara stúpa nahor tým strmšie, čím rýchlejší je pohyb auta. Keď sa auto pohybuje veľmi rýchlo, čiara dráhy stúpa prudko nahor, neďaleko zvislej osi dráhy. Keď sa auto pohybuje pomaly, čiara dráhy sa pohybuje blízko vodorovnej časovej osi a stúpa pomaly. Hrubá čiara v grafe znázorňuje reálnu dráhu pohybu auta, tenká čiara predstavuje dráhu, keby sa auto pohybovalo stále rovnomerne.

Týmto modelom a programom sa veľmi názorne dajú zachytiť do grafu:

Model autíčka, ktoré sa používa pri znázorňovaní grafov


©1999-2002 - Miroslav Vojtek